Da jeg stoppede som dansklærer på Handelsgymnasiet i Herning, skrev jeg et afskedsdigt - et lejlighedsdigt - til mine elever. Det kan læses her:
Handelsgymnasiet i Herning, 28. januar 2009
Man skriver digte
når man ikke ved
hvordan man ellers
skal sige det.
Og det er da lidt
sån jeg har det
når jeg nu skal tage
afsked med mine danskelever
i 2d.
De ku jo ikke li
digte første gang
jeg præsenterede dem
for dem:
Det var digteren Ursula
Andkjær Olsen der rablede
derudad om ægteskabet
mellem vejen
og udvejen
på hendes gulgrønne hjemmeside
collage
og efter endt oplæsning
nærmest fik jer til at råbe:
Det var sgu da det mest
langt ude latterlige lort
det her
eller noget i den retning
eller rettere sagt
det var især Arnt og nogen
af de andre drenge
der sagde:
Nikolaj, det her er ikke
det almene gymnasium,
er du gået forkert?!
Og så var det vist
jeg smilede igen
og sagde at det mente jeg
ikke jeg var og hør nu her
og se nu på det:
hvad sagde hun egentlig
og hvordan og hvorfor
mon det
vi hører det lige en gang til!
Og bagefter kunne pigerne især
og vist nok også nogen af drengene
selv Arnt
sige noget om noget
og selv om der hverken var
hoved eller hale i det
der stod på tavlen til sidst
så var det dog
meningen
med digtet
meningen med danskundervisningen
måske ligefrem
selv om det er store ord i Herning
meningen med livet
den dag.
Hvad er dansk?
Dansk er en hjælpedisciplin
det vil mange hhxere gerne have det til
bare at være
en hjælpedisciplin
for andre fag
et redskab
til at rette kommaer med
men det er ikke sådan jeg forstår det.
Dansk er en hjælpedisciplin til livet
har en af mine venner sagt
det tror jeg han har ret i
det forsker han i
det skal jeg også forske i
vi skal forske i en hjælpedisciplin til livet
for alle danskelever
også jer og jeres børn
og børnebørn når I kommer
så langt hvis I da
ikke dør inden.
Og det er da også derfor
jeg synes det er noget sludder
når jeg hører nogen andre elever
har sagt at de er
kede af at skulle sige farvel
til mig
for nu har de lige fået bygget
en karakter op
altså ikke en
personlig karakter
det er ikke det de mener
men en
hvilket grimt ord skal man benytte
en evalueringskarakter
en eksamenskarakter
der kan bruges til at lave et godt
karaktergennemsnit.
Jeg kan da godt se problemet
men der er det bare vi må minde
os selv på det jeg sagde lige før:
Du har ikke dansk for din
dansklærers skyld
skolens
dine forældres
forfængelighedens
fandens eller hans pumpestoks
skyld.
Du har dansk fordi det er en
hjælpedisciplin til livet:
Dit liv. Kærlighedslivet. Samfunds
Livet. Kulturlivet. Naturens liv. Hvor:
abrikostræerne findes
abrikostræerne findes
(citat: Inger Christensen (uden årstal): Alfabet)
Det liv der undrer os
og vi forundres af.
Det liv vi omfavnes af
og omfavner.
Det liv der sjældent
kan forklares
men iagttages sanses forstås
måske baglæns
måske forlæns som
i en forlæns dødsspiral
som en ung dansk kvindelig
digter sagde engang
i 80erne
som jeg husker det.
De ord er blevet stående
det var min dansklærer
Maibritt
i gymnasiet
der præsenterede dem
for mig
og de brændte sig fast
og blev en del
af det
der hjælper mig
og nu bliver det rigtig patetisk
gennem livet.
Ligesom jeg
tror håber ved
der vil være
ord billeder lyd
dansklærere præsenterer for jer
eller som I præsenterer for hinanden
i danskundervisningen
der vil være som en hjælp til livet.
Hjælp til livet!
Eller hjælp og hjælp
det er jo egentlig ikke
sådan at livet er et problem
vel
og slet ikke når man er ung
og vild og viril
som jer.
Så lad os nu ikke blive sentimentale
eller melankolske eller
nostalgiske.
Det handler om at få noget ud af det
ikk'!
Fyre den af
inden der står game over
på computerskærmen
eller fars gravsten
som Alex med den tunge sølvkæde
og kasketten på sned
var modig men
på en måde også munter
nok til at fortælle os var et
vigtigt medie
for selvmordsbearbejdning
den allerførste dansktime
han dumpede ned i.
Hele verden er i en dansktime!
Dansk er min østers!
Luk op og spis!